ایران و بحران آب در تابستان 1400

/ / بلاگ
بحران آب در تابستان

همزمان با کاهش نزولات جوی و بارش‌ها در زمستان سال 99 و همچنین در بهار سال 1400 و با اعلام وزارت نیرو مبنی بر کاهش 50% درصدی بارش نسبت به سال قبل، متاسفانه چشم‌انداز تابستان در این سال از نظر منابع آبی، تابستانی کم آب همراه با نگرانی را متصور می‌نماید.

میزان بارش‌ها در خاورمیانه 217 میلیمتر و در ایران حدود 228 میلیمتر است و از 3/1 بارندگی در جهان نیز کمتر است و به گزارش دفتر توسعه پایدار در سازمان ملل، چانچه کشوری از منابع آبی خود برداشتی حدود 40% داشته باشد با بحران آب روبرو خواهد شد و البته میزان برداشت آب از منابع تجدید‌پذیر در ایران بالاتر از 70% است که این خود زنگ خطری برای کشور و توسعه آن در آینده محسوب می‌گردد و با این اوصاف در سالیان نزدیک اگر روند برداشت و هدررفت آب به همین منوال در ایران ادامه پیدا کند، نیمی از کشور در خشکسالی قرار خواهد گرفت و خطراتی همچون تامین منابع غذایی مردم و اختلافات قومی و ملکی جهت تصاحب هر چه بیشتر منابع آب و مشکلاتی از این دست گریبانگیر دولت و ملت خواهد شد. امید است مسئولان با جدی گرفتن این زنگ خطر، هر چه بیشتر در تامین منابع آب جهت پایداری کشور همت گمارند.

دلایل تجدید بحران آب و کم آبی در ایران

در کنار این کاهش‌ بارش‌ها، موارد ذیل نیز مزید بر علت می‌باشد:

  1. هدررفت آب در بخش کشاورزی و مصرف بالای آن به علت عدم استفاده‌ی برخی از کشاورزان از سیستم‌های نوین آبیاری و حفر حدود 650 هزار حلقه چاه عمیق که سبب تحلیل جدی منابع و ذخائر آب‌های زیرزمینی می‌گردد.
  2. وجود شبکه‌های فرسوده لوله‌کشی شهری و روستایی که حاصل آن هدررفت و نشت منابع عظیمی از آب‌های در دسترس می‌باشد.
  3. افزایش مصرف آب در پی ساخت و سازهای جدید و ایجاد صنایعی که نیازمند مصرف آب زیاد می‌باشند.
  4. افزایش مصرف آب به دنبال شیوع بیماری کرونا در ایران و جهان، رعایت موارد بهداشتی برای شستشوی دست‌ها و تمیز نمودن سطوح و خطر کمبود آب شرب در تابستان

راهکارهای مناسب جهت صرفه‌جویی در مصرف آب

شیر پدالی آب

استفاده از وسایل کاهنده مصرف آب در بخش خانگی مانند شیرآلات اتوماتیک، شیر پدالی آب ، سرشیرهای کاهنده مصرف که هوا را با جریان آب مخلوط می‌نمایند (پرلاتور) و همچنین استفاده از سیفون‌های زماندار و سیفون‌های قابل استفاده با حداقل مصرف آب در سرویس‌های بهداشتی، استفاده از حداکثر ظرفیت و کمترین تایم شستشوی مفید در ماشین‌های ظرفشویی و لباسشویی، کنترل شلنگ‌ها و مصرف آب کولرهای آبی در تابستان، استفاده از شیر آب پدالی در حمام جهت صرفه‌جویی و آبریز کمتر و همچنین استفاده از شیرهای آب پدالی در آشپرخانه جهت شستشوی ظروف، آبیاری باغچه‌ها و گلدان‌ها در زمان مناسب مثل ساعاتی که هوا خنک‌‌ تر است (عصرها، شب‌ها و صبح زود که گیاه قبل از تبخیر آب، می‌تواند مقدار موردنیاز آب را جذب نماید). این موارد می تواند راهکارهایی ساده جهت صرفه‌جویی در مصرف آب باشد.